Ervaring Jolijn
In mijn eerste leerjaar van de opleiding Social Work heb ik stage gelopen bij de Kindertelefoon. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende stage, maar zeker een aanrader!
Mijn stage begon met een aantal trainingen. De focus lag hierbij vooral op gesprekstechnieken, maar ook bespraken we thema’s die erg spelen bij kinderen op dat moment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan thema’s zoals seksualiteit, Social media en pesten. Wanneer je de kinderen die bellen goede voorlichting wilt geven over onderwerpen zoals dit is het natuurlijk van belang dat je hier zelf goed van op de hoogte bent.
Halverwege tijdens de training werden we gekoppeld aan een mentor. Hier konden we bij gesprekken aansluiten en meeluisteren. Aan het einde van de mentortraject werden de rollen omgedraaid. Je mentor luistert nu met jou mee. Wanneer dit succesvol is afgerond mag je zelf diensten gaan draaien.
Het moeilijkste vond ik de constante prankcalls die we kregen. Veel groepen kinderen die net uit van school zijn of pauze hebben bellen voor de grap. Ze zeggen dat ze gepest worden of thuis zelfs mishandeld. Dit gebeurd erg vaak, hierdoor is het moeilijk te filteren welke telefoontjes serieus zijn en welke niet. Om dit te voorkomen geeft de Kindertelefoon ook veel voorlichtingen op scholen.
Ervaring Renee
De kindertelefoon vond ik een echte topstage, het is ten eerste een super gezellig team met allemaal mede studenten. Verder draagt het werk super bij aan je gespreksvaardigheden (waar je ook een training in krijgt van 10 bijeenkomsten) en planningsvaardigheden, omdat je jezelf moet inplannen, wat ook heel chill is trouwens!
Ervaring Anne
Ik ben nu een jaar vrijwilliger bij De Kindertelefoon in Nijmegen. Het begon voor mij als een stage in het eerste jaar maar ik leerde hier zoveel dat ik graag langer wilde blijven.
Wat ik zo leuk vind aan vrijwilliger zijn bij De Kindertelefoon is dat geen één dag hetzelfde is, elke dag is anders. De ene dag heb je bijvoorbeeld veel grapjes en de andere dag heb je veel serieuze gesprekken. Doordat kinderen voor alles bij De Kindertelefoon terecht kunnen wordt er ook een beroep gedaan op je creativiteit. Je helpt soms kinderen met het vragen van verkering en vijf minuten later heb je een gesprek met een kind dat liever niet meer wil leven.
Je leert niet alleen van je eigen gesprekken maar ook van gesprekken van medevrijwilligers. Er hangt een ontzettend fijne en open sfeer wat ervoor zorgt dat ik enorm ben gegroeid in mijn communicatievaardigheden. Dit door feedback te vragen en ook te geven.
Ervaring Leonie:
Ik heb stage gelopen bij de Kindertelefoon. We kregen eerst een training om goed je gespreksvaardigheid bij te spijkeren en te verbeteren. Hier leer je alles over oplossingsgericht werken. Dat was top. Ook de begeleiders waren leuke mensen! Heel laagdrempelig en altijd in voor een praatje over van alles. Een goede sfeer hing er binnen het team. Er waren vaak borrels waar je iedereen buiten de diensten zag en mee kon praten. De diensten zelf waren fijn. Er waren veel grapjes, maar dat maakte het soms ook even fijn. Niet altijd serieus maar even gek doen met de kinderen. Als je ergens mee zat kon je altijd iemand bellen (of de begeleiders waren op locatie) of naar je buurman stappen. Dan keek iedereen mee hoe het ging of je kon even stoom afblazen na een zwaar gesprek.
Wist je datjes:
* Sinds kort heeft de Kindertelefoon niet alleen de optie om te bellen, maar kun je ook chatten met een medewerker, of ervaring uitdelen met andere kinderen op het forum.
* Er meer dan vijfhonderd vrijwilligers werken bij de Kindertelefoon?
* De eerste Kindertelefoon was in Amsterdam 1 telefoontje naar de Kindertelefoon kostte dan 0,20 (uitgerekend in euro's)
* Vorig jaar voerde de Kindertelefoon 128000 gesprekken! In totaal werd er 34362 uur lang gebeld met kinderen.
* Er bellen en chatten meer meisjes dan jongens met de Kindertelefoon. Als jongens willen praten dan bellen ze liever dan dat ze chatten.